Dlaczego Twoja firma powinna założyć bloga? Poznaj 7 powodów, dla których warto założyć bloga i dowiedz się, jak go prowadzić.

Chociaż blog firmowy nie jest nowym pomysłem, wiele firm nadal kwestionuje wartość dzielenia się swoją wiedzą. Zacznijmy od przeanalizowania niektórych argumentów przeciwko blogowi biznesowemu.

Blog biznesowy (lub firmowy) - Format tekstowy służący do prezentowania osiągnięć firmy, porad dla klientów i wydarzeń firmowych. Blog jest narzędziem służącym do poprawy sprzedaży i marketingu SEO. Może mieć pozytywny wpływ na odbiorcę, przekonując go o wiedzy i podejściu pracowników.
Argumenty przeciwko blogowi biznesowemu

Poniżej przedstawiamy najczęstsze powody, dla których nie należy pisać bloga:

1. Brak czasu

Brak czasu może stanowić ogromną różnicę. Na przykład w sklepie rowerowym sprzedawca może nie mieć czasu, aby pisać o rowerach w kwietniu. Dlaczego nie? Na wiele branż wpływa sezonowość. Sezon może być definiowany przez miesiące, pory roku, a nawet godziny dziennie. Blog biznesowy może być pisany o dowolnej godzinie lub w dowolnym miesiącu.

2. Brak odpowiedniej osoby do pomocy w pisaniu

Właściciel lub pracownik firmy jest najlepszą osobą do pisania bloga. Posiadają oni największą wiedzę na temat oferowanego produktu i usługi. Takie osoby będą również najbardziej wiarygodne dla opinii publicznej. Czasami dana osoba może mieć dużą wiedzę, ale nie potrafi pisać. Alternatywą dla bloga może być podcast lub videoblog. Co ważne, zarówno videoblog, jak i podcast można "przerobić" na wersję pisaną. Można to zrobić samemu lub zatrudnić freelancera.

Możesz zlecić blogowanie na zewnątrz, jeśli mimo poszukiwań nie możesz znaleźć osoby, która chciałaby i potrafiła pisać o Twojej firmie. O wiele łatwiej jest zatrudnić copywritera do napisania artykułu. Zamawiasz określoną liczbę artykułów na dany temat i otrzymujesz fakturę na pokrycie kosztów. Warto też sprawdzić jakość tekstów przed nawiązaniem stałej współpracy.

3. Niechęć do dzielenia się wiedzą

Wielu właścicieli firm wciąż boi się pisać o swojej działalności i procesach, które stosują. Powodem jest obawa przed utratą wiedzy na rzecz konkurencji. Czy jest to rozsądna strategia? Każdy szef kuchni ma swoje tajemnice, które czynią jego produkt wyjątkowym. Zgodnie z prawem musi on ujawnić skład produktu, a następnie podać go do publicznej wiadomości. Nie musisz dzielić się wszystkim na swoim blogu biznesowym. Twoi klienci mogą nie wiedzieć, że nie piszesz o wszystkim. Stanowi to przewagę konkurencyjną.

4. Koszty

Nie stać Cię na pracownika, który będzie prowadził Twojego bloga? To całkiem normalne. Może to być trudne zadanie, zwłaszcza dla małych firm. Mniej kosztowne może być zatrudnienie copywritera. Artykuły będą kosztować tyle, na ile będzie Cię stać przez miesiąc. Otrzymasz fakturę kosztową. Możesz także prowadzić statystyki. Tak, statystyki dla blogów biznesowych są ważne. Pamiętaj, że głównym celem bloga jest zwiększenie sprzedaży. Pod tym kątem należy go analizować.

5. Brak potrzeby

Należy jasno powiedzieć, że nie wszystkie firmy potrzebują bloga. Blog biznesowy nie jest konieczny, jeśli jest się właścicielem lokalnej firmy, która ma swoją społeczność. Wystarczy konto na Facebooku. Dotyczy to zarówno firm produkcyjnych B2B, jak i tych, które nie szukają klientów w sieci. Warto sprawdzić w Internecie, czy konkurencja nie prowadzi bloga.

Blog firmowy

Znasz już najczęstsze argumenty przemawiające za blogowaniem. Teraz nadszedł czas, aby omówić 7 powodów, dla których warto założyć blog biznesowy.

Powód 1 - Budowanie wizerunku eksperta

Twoi klienci wiedzą, że zatrudniasz profesjonalistów, którzy są ekspertami w swojej dziedzinie. Czy pojawiają się nowi? Blog biznesowy ma na celu pokazanie nowym klientom, że jesteś profesjonalistą. Można to zrobić na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest dzielenie się poradami branżowymi. Na przykład można napisać artykuł o tym, jak stworzyć logo dla restauracji. Ten artykuł prawdopodobnie zostanie znaleziony przez osoby, które szukają informacji o tym, jak stworzyć logo dla swojej restauracji w Photoshopie.

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że to zadanie przerasta możliwości niektórych czytelników. Zwrócą się oni wtedy do Ciebie o pomoc. Dobrym pomysłem jest umożliwienie potencjalnym klientom szybkiego kontaktu z Tobą poprzez umieszczenie formularza kontaktowego pod Twoimi artykułami. Pokazałeś już, jak stworzyć logo, więc jesteś ekspertem.

Powód 2 - Oszczędność czasu dla klientów i dla siebie

Powtarzające się problemy to te, które pracownicy infolinii muszą rozwiązywać. Aby znaleźć TOP10 najczęściej zadawanych pytań klientów, wystarczy porozmawiać z takim pracownikiem. W FAQ znajdują się odpowiedzi. Możesz dowolnie rozbudowywać sekcję FAQ. Wpisy na blogu to świetny sposób na opisanie problemów. Klienci będą mogli sami szukać odpowiedzi, mogą też wejść na stronę za pomocą wyszukiwarki.

Powód 3 - Pokazanie, jak rozwiązujesz problemy

Klienci wiedzą, że posiadasz wiedzę na dany temat. Jak wyobrażają sobie Twoją współpracę? Firmy tworzą "studia przypadków", aby pomóc im zrozumieć potencjalne rezultaty współpracy. Artykuły te opisują współpracę z klientami. Blog biznesowy z artykułem "Zobacz, jak zwiększyliśmy sprzedaż w sklepie partnera o 249%" będzie często czytany. Wpisy te nie tylko pokażą klientom, jak skuteczna jest firma, ale także pomogą im poznać wnętrze partnerstwa.

Powód 4 - lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarkach

Bez konieczności zakupu reklam Google Ads, większa liczba artykułów na blogu spowoduje lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Budowanie treści i zdobywanie linków zwrotnych to dwa główne składniki pozycjonowania w wyszukiwarkach. Blog biznesowy może pomóc w tworzeniu treści, które poprawią ranking Twojej strony internetowej. Ludzie coraz częściej szukają firm w Internecie i liczba ta będzie rosła z każdym rokiem. Działalność w Internecie jest prawie zawsze wymogiem prowadzenia działalności gospodarczej.

Powód 5 - Pokazanie ludzkiej strony firmy

Udowodniłeś już, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie i pokazałeś, jak rozwiązywać problemy. Ale czy jesteś człowiekiem? Klientów nie interesują tylko liczby i fakty. Interesują ich także emocje. Blog firmowy to świetny sposób, aby dzielić się wydarzeniami, takimi jak "Walentynki w firmie", "ciekawe sytuacje" czy "zobacz, jak działa nasz mechanik". Pomóż klientom dostrzec, że świat to coś więcej niż tylko monitor.

Zadanie to można również zrealizować za pomocą mediów społecznościowych, które powinny być uzupełnieniem bloga.

Powód 6 - Lepsza reprezentacja produktu

Wideoblog, jak już wspomniałem na początku, jest alternatywą dla zwykłego bloga. Publikowanie filmów w sieci ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie.

Możesz również osadzić film z youtube na swoim blogu. Do opisu produktu możesz również dodać recenzję i sesję zdjęciową. Podniesie to jakość prezentacji produktu. W swoim artykule powinieneś zamieścić link do produktu. Dzieje się tak, ponieważ, jak wiesz, podstawową funkcją i celem bloga jest sprzedaż.

Powód 7 - Większe możliwości reklamy

Blog biznesowy może zwiększyć szanse na reklamę wzajemną. Współpraca z innymi firmami często opiera się na wzajemnych działaniach, takich jak wymiana ulotek i wspólne promocje. Blog biznesowy można wykorzystać do promowania partnera biznesowego lub swojej współpracy. Jeśli tylko masz klientów, którzy są zainteresowani twoimi artykułami, korzystna może być ich wymiana. Spamowanie jest najgorszą rzeczą, jaką można zrobić.

Gdzie mogę założyć bloga dla mojej firmy?

Blog firmowy jest zwykle częścią witryny internetowej firmy. Zwykle jest to podstrona pod adresem nazwafirmy.pl/blog lub subdomena pod adresem blog.nazwafirmy.pl. Przedsiębiorcy mogą również założyć blog na osobnej domenie, np. blogfirmyXYZ.pl. W takim przypadku tworzy się sieć linków, które odsyłają z innej domeny do strony sklepu. W niektórych przypadkach może to być dobre rozwiązanie. Inną opcją jest wykorzystanie bloga pracownika. Jeśli pracownik sklepu rowerowego prowadzi bloga, nic nie stoi na przeszkodzie, aby nawiązać z nim współpracę w tym zakresie.

Nie ma znaczenia, czy masz już założony blog firmowy na swojej domenie, czy też kupujesz go. Najważniejsze jest, aby był on interesujący i systematyczny. Blog biznesowy może pomóc w nawiązywaniu kontaktów z klientami na całym świecie.