Masz biznesplan i mnóstwo entuzjazmu. Skąd wiesz, czy Twój produkt okaże się hitem wśród klientów? W poniższym artykule przedstawimy pięć odpowiedzi na pytanie: "Jak przetestować pomysł na biznes?".

Postarałem się, aby te narzędzia były jak najbardziej praktyczne i dostępne dla każdego, niezależnie od jego sytuacji finansowej.

1. Określenie problemu do rozwiązania

Masz już biznesplan, więc ten krok nie powinien być trudny. Ale czy rzeczywiście jest? W ten sposób powinien powstać idealny produkt lub usługa.

Zidentyfikowanie problemu i wymyślenie rozwiązania

Większość ludzi postępuje odwrotnie. Najpierw wymyślają produkt. Następnie tworzą stronę internetową, sklep i wynajmują lokal. Dopiero potem zaczynają myśleć o problemie i rozwiązaniach, które mają rozwiązać. Wypróbowałem oba sposoby i polecam pierwszy.

W pierwszym roku istnienia bloga dużo pisałem o prowadzeniu knajpy. Ludzie, którzy czytali mojego bloga i chcieli mi pomóc, mogli się do mnie zgłosić. Powstało Managero.pl. To portal łączący ekspertów z dziedziny gastronomii z osobami, które otwierają restauracje, kawiarnie i inne lokale. Udało mi się znaleźć problem i stworzyć produkt, który go rozwiązał.

Jeśli rozejrzysz się dookoła, zobaczysz, że ludzie zawsze szukają rozwiązań wielu problemów. Możesz zaoferować swój produkt, który rozwiąże ich problem. Jeśli tak, zrób to i czekaj na odpowiedź.

2. Jak przetestować pomysł na biznes - budowanie MVP

MVP to skrót od angielskiej nazwy Minimum Viable Products. Jest to produkt, który ma minimalną funkcjonalność i może być wprowadzony na rynek. W praktyce nie chodzi o to, aby od razu stworzyć duży produkt, ale jego podstawową wersję. Po stworzeniu takiego prototypu można go wypuścić na rynek. Udało się? To świetnie! Możesz założyć własną firmę. Został odrzucony przez klientów. Nie było to łatwe zadanie. Możesz poznać przyczyny i poprawić swój pomysł.

Możesz też zdecydować się na zakończenie projektu. Nie będziesz cierpiał z powodu tego, że nie zainwestowałeś w niego kilkudziesięciu tysięcy. Jak możesz sprawdzić, czy Twoje MVP spodoba się klientom?

Pierwsze jest najlepsze

Jeśli Twój produkt/usługa jest atrakcyjny rynkowo, to śmiało. Eric Ries w swojej książce Metoda szczupłego startupu (The Lean Startup Method) opisał wyczyn Nicka Swinmurna. Nick chciał otworzyć internetowy sklep z butami. Robił zdjęcia butów w sklepach stacjonarnych i umieszczał je na swojej stronie internetowej, aby przetestować swój pomysł na biznes. Następnie udawał się do sklepu, aby kupić buty, a potem wysyłał je do klienta. To był szalony pomysł, ale zadziałał. Amazon jest teraz właścicielem sklepu Zappos założonego przez Nicka Swinmurna.

Drugi sposób

Nie wszystkie pomysły na biznes można od razu promować. Ankieta online może być dobrą alternatywą dla uzyskania opinii na temat Twojego MVP. Możesz stworzyć ankietę online za pomocą jednego z darmowych portali, a następnie zaprosić ludzi do jej wypełnienia. Może to prowadzić do uzyskania niedokładnych danych. Pamiętaj, że kierowanie się radami osób, które nie są Twoimi klientami, może sprowadzić Cię na manowce.

Praca biurowa

3. Oceń potencjał pomysłu

Janet J. Kraus jest wykładowcą na Harvardzie, który stosuje 10-sekundowy test potencjału do oceny pomysłów biznesowych. Jest to sposób na zastanowienie się, co Twój pomysł na biznes oznacza dla potencjalnych klientów. Jaki on jest?

  • Tlen - produkt, bez którego klient nie może żyć. Przykładem może być woda, żywność i odzież.
  • Aspiryna - środek przeciwbólowy, który może być stosowany w celu leczenia, pomocy lub zapobiegania bólom w przyszłości. Na przykład kawa.
  • Biżuteria - produkt luksusowy, który nie jest niezbędny, ale uzależnia. Należą do nich filmy, gry i wycieczki.

Idealny pomysł na biznes jest wszystkim. Obejmuje tlen, aspirynę i biżuterię. Czasami wystarczy mieć jeden, a czasami należy mieć dwa. To jest punkt wyjścia do pozycjonowania produktu.

Abyś lepiej zrozumiał, podaję przykład mojego portalu Managero.pl. Oferuje on produkty, które są niezbędne dla przyszłych restauratorów. Można go też wykorzystać, aby złagodzić ból związany z bezpośrednimi kontaktami z urzędnikami. Jest też jak biżuteria - oferuje produkty i usługi od najlepszych dostępnych specjalistów. Wykorzystaj test potencjału do sprawdzenia swojego pomysłu na biznes. Pomoże Ci on określić, jaki jest Twój pomysł na biznes dla klientów.

4. Kalkuluj koszty i szacuj przychody

W historii start-upów jest wiele świetnych pomysłów, które jednak nie przetrwały. Rozwiązywały realne problemy, ale nie miały modelu biznesowego. Nie udało im się wystartować, mówiąc w bardziej swobodny sposób. Koszty były wyższe niż przychody lub przychody okazały się niższe niż oczekiwano.

Możesz uniknąć popełnienia tego błędu, szacując przychody i koszty przed rozpoczęciem działalności. Obliczanie kosztów jest łatwe i większość ludzi nie ma z tym problemów. Wystarczy dobry research. Trudniej jest oszacować potencjalne przychody.

W tym przypadku polecam trzy sprawdzone metody. (1) Zbadanie, w jakim stopniu potrzeby rynku są zaspokajane. (2) Zbadanie stopnia nasycenia rynku. (3) Wykorzystanie programu "tajemniczy klient" w firmach konkurencyjnych.

5. Badania i testowanie produktów

Osoby odpowiedzialne za zarządzanie produktem powiedzą, że testy i badania mają kluczowe znaczenie dla wprowadzenia produktu na rynek. Badania rynku pozwalają poznać opinie potencjalnych klientów na temat produktu. Duże firmy są w stanie odnieść sukces, testując produkt od koncepcji do ostatecznej wersji przed wprowadzeniem go na rynek. Mają do tego celu cały zespół analityków, badaczy i duże budżety.

Dla małych firm i osób chcących rozpocząć własną działalność tak szeroko zakrojone badania są niemożliwe. Niemożliwe jest również zlecenie tych badań firmie zewnętrznej. Jak można przezwyciężyć to poczucie bezsilności?

Rozwiązanie nr 1 - badania ankietowe

Jeśli Twój biznes jest silnie zlokalizowany, możesz przeprowadzić badania samodzielnie, wykorzystując metody ankietowe. Stwórz ankietę, a następnie wyjdź na miasto. Wyszukujesz ludzi, którzy pasują do Twojej grupy docelowej i zadajesz im pytania. Następnie w domu analizuje się odpowiedzi. Wymaga to poświęcenia dużej ilości czasu na poszukiwanie osób, które spełniają kryteria "idealnego klienta".

Rozwiązanie nr 2 - skorzystaj z niezarejestrowanej firmy

Możesz przetestować swój pomysł na biznes bez konieczności zakładania firmy. Możesz prowadzić działalność gospodarczą do wysokości połowy płacy minimalnej, korzystając z niezarejestrowanej firmy, bez konieczności jej zakładania.

Rozwiązanie nr 3 - jako pracownik najemny załóż własną firmę

Własna działalność gospodarcza to świetny sposób na przetestowanie firmy. Ubezpieczenie społeczne jest korzystniejsze w przypadku działalności prowadzonej w pełnym wymiarze godzin. Ubezpieczenie społeczne jest bezpłatne, jeśli zarabiasz mniej niż płaca minimalna jako pracownik. Odpowiadasz jedynie za składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Jest to jeden z najlepszych sposobów na robienie tego, co się kocha. Pięć sposobów na przetestowanie pomysłów na biznes pomoże Ci określić, czy jest to właściwy moment.